قابلمه چدن

مزایای استفاده از قابلمه چدن

قابلمه چدنی، چدن به جنسی گفته می‌ شود که کنش و واکنش منفی با غذا ندارد. محبوبیت بسیار زیادی میانه مردم دارد. قابلمه چدنی یکی از قابلمه های بسیار مطلوب محسوب می شود. گاهی اوقات ممکن است مقدار یون های آهن در غذا را زیاد کند که باید به این نکته توجه کرد. در واقع قابلمه های چدنی اصل گران هستند و پیدا کردن آن ها کمی سخت تر از دیگر اجناس می باشد.همچنین وزن این قابلمه ها کمی سنگین است و استفاده کردن از آن ها سخت می باشد. ممکن است ظروفی به نام چدن به شما عرضه شود اما جنس اصلی آن ها آلومینیوم فشرده باشد. آلومینیوم فشرده با فرآیند ریخته گری ایجاد می شود که در نهایت سنگین می شود. ظروف چدنی آهن ربا را به خود جذب می کنند و هنگامی که از ارتفاع می افتند می شکنند. جدیداً در ظروف چدنی سرامیک استفاده می شود که این ظروف ضرر های ظروف تفلون را ندارند و سالم هستند.

شستن قابلمه چدنی

آن را به هیچ عنوان با سیم‌ ظرف شویی نشویید. زیرا باعث می‌ شود تفلون آ نها از بین برود و به مرور زمان قابلمه شما به یک قابلمه ساده تبدیل شود. زیرا با توجه به قیمت گرانی که این محصولات دارند مسلما هیچ فردی نمی خواهد که قابلمه آسیب ببیند و دچار خط و خش شود. بنابراین آن را توسط یک ابر بسیار نرم و مایع ظرفشویی بشویید. همچنین امروزه با وجود لیف های شست و شوی ظرف کار شما آسان تر شده است.

اگر چنانچه به صورت غیر عمد در ته قابلمه چدن شما خط و خش ایجاد شود باید همان لحظه دست نگه دارید. از آن پس توجه کنید که با یک وسیله نرم ظرف خود را بشویید و خط و خش ها را بیشتر نکنید. زیرا هر چه خط ها بیشتر شوند ارزش قابلمه شما و کیفیت آن نیز کمتر خواهد شد. در نهایت غذای شما به طور دلخواه پخته نمی شود و زیبایی پخته شدن در قابلمه چدن را ندارد.

استفاده کردن از قابلمه چدن

آن را همیشه قبل از ریختن غذا چرب کنید و مواظب باشید که بدون غذا آن را بر روی شعله گاز نگذارید. حرارت زیاد باعث می شود که رنگ درون قابلمه تغییر کند و تفلون آن کم کم از بین برود. پس از استفاده از قابلمه چدن حتماً آن را بشویید و بلافاصله خشک کنید. ظرف چون خود را در یخچال نگذارید زیرا ظرف مناسب یخچال نیست.

اگر می خواهید غذای خود را هم بزنید حتماً از قاشق چوبی استفاده کنید تا خط و خش در کف قابلمه ایجاد نشود. حواستان باشد که غذا در آن سرریز نشود زیرا باعث می شود که دیواره های آن لک بگیرند. قبل از استفاده چند قطره آب درون آن بریزید و بر روی شعله قرار دهید تا آب ها تبخیر شوند. قبل از این که ظرف خود را در کابینت قرار دهید کمی اجازه دهید تا هوا بخورد. مواظب باشید که درب قابلمه چدن از دست تان نیفتد. زیرا شیشه آن کاملاً خرد و ریز ریز می شود.

انواع ظروف چدن

ظروف چدن دارای دو نوع مختلف است. در یک نوع از آن از فلز چدن برای ساخت استفاده شده است و یک لایه تفلون هم دارد. کیفیت این نوع بسیار زیاد است و جنس ماندگاری نیز دارد. حرارت در این نوع به مدت بسیار زیادی می ماند. با وجود این که بسیار داغ می‌ شود اما مواد سمی از خود آزاد نمی کند. پختن گوشت و مرغ بدون روغن در این نوع بسیار آسان است. به طور کلی این مدل ساختار خوب و مناسبی دارد.

مدل دوم قابلمه چدنی ساختارش شبیه تفلون است ولی لایه داخلی آن فقط یک لایه چدن و یک لایه نچسب است. عمر این نوع طولانی‌ تر از نوع قبلی است و لایه نچسب آن بسیار دیرتر از بین می رود. سوختن غذا در هر دو نوع ظرف چدن تقریباً غیر ممکن است. اما هر دو نوع گرما را پراکنده توزیع می‌ کنند. بدنه هر ظرف چدنی لکه می‌ گیرد و پاک کردن آن کمی سخت است و گاهی اوقات ممکن است به هیچ وجه تمیز نشود.

زنگ زدن قابلمه چدن

در صورتی که قابلمه چدن شما زنگ بزند از کار نمی افتد. اگر چنان چه در آن خود زنگ‌زدگی دیدید باید با سیم ظرفشویی با احتیاط لایه آن را جدا کنید و تمامی مراحل آماده سازی قابلمه چدن را برای بار دوم اجرا کنید. اگر نمی‌ خواهید از سیم ظرفشویی استفاده کنید می توانید شوینده های قوی به کار ببرید و لایه زنگ زدگی نارنجی رنگ را از آن جدا کنید.

اما قبل از استفاده باید سمی بودن مواد شوینده را چک کنید. زیرا سمی بودن مواد شوینده باعث می‌ شود که تفلون قابلمه از بین برود. همچنین اگر مواد شوینده سمی باشد این سم توسط ظرف جذب می‌ شود. جذب این مواد باعث می‌ شود برای بار دوم استفاده از قابلمه غذای شما نیز سمی‌ شود. زیرا هنگامی که قابلمه دچار حرارت می شود مواد جذب شده را به غذا پس می دهد.

مزایای قابلمه چدن

اگر چه قابلمه چدن سنگین است اما بسیار بادوام و مستحکم می باشد.با پخت غذا در آن روغن بسیار کمی استفاده می کنید.
تنها چیزی که برای پخت غذا در آن نیاز دارید یک لایه کاملا نازک از روغن است.در قابلمه های چدن می‌ توانید غذای رژیمی بپزید و یا غذا های تان چرب نشوند.قابلمه چدن از سوختن غذا جلوگیری می‌ کند.قبل از استفاده از قابلمه چدن باید آن را گرم کنید تا غذای زیبایی به شما بدهد.قابلمه چدن غذایی یک دست و کامل پخته شده به شما تحویل می دهد.مراقبت از ظروف چدن تقریباً آسان می باشد.
قابلمه چدن را هنگامی که داغ هستند می توانید زیر آب قرار دهید. این وسیله زود خراب نمی شود و مدت زمان طولانی می توانید از آن استفاده کنید.

در نهایت باید بگوییم که در زمان خرید قابلمه چدن باید دقت های لازم را اعمال کنید. زیرا ممکن است جنس تقلبی به شما بدهند و نتوانید اصل و تقلبی بودن را تشخیص بدهید.

سرویس پارچه ای خانه و آشپزخانه یاقوت کالا

برای خرید سرویس های پارچه ای یاقوت کالا می توانید به بخش فروشگاهی ما مراجعه بفرمائید و با خیالی آسوده خریده خود را از مجموعه یاقوت کالا داشته باشید. همراه همیشگی شما یاقوت کالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *